کد مطلب:106895 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:151

حکمت 196











[صفحه 589]

(هر ظرفی بدانچه در درون آن قرار می دهند پر می شود، جز ظرف دانش كه از آن وسعت می یابد). ظرفهای محسوس چون گنجایش معینی دارند، پس طبیعی است كه با قرار دادن چیزی در درون آنها پر شوند، اما ظرف علم، از سنخ معقول یعنی همان نفوس است و نیروی دریافت علوم در نفوس نامتناهی است، و هر مرتبه ای از ادراك مقدمه برای مرتبه ی بعد می شود تا بی نهایت. پس قهری است كه به وسیله ی علم گنجایشش بیشتر و با فزونی علم افزونتر شود.


صفحه 589.